Stijn Lamberigts
Ondernemingsstrafrecht
Fraude en interne onderzoeken
Geschillenbeslechting
stijn.lamberigts@lydian.be
Op 8 mei 2024 keurde de Kamer het wetsontwerp houdende wijziging van het sociaal strafrecht en diverse arbeidsrechtelijke bepalingen goed. Dit wetsontwerp is het resultaat van een evaluatie van het Sociaal Strafwetboek (hierna “Soc.Sw.”), onder andere in het licht van de recente hervorming van het oude Strafwetboek van 1867 en met het oog op een doeltreffendere bestrijding van sociale fraude. Hieronder vatten we een aantal relevante wijzigingen voor de arbeidsrechtelijke praktijk samen.
De inbreuken zoals bepaald in het Soc.Sw. worden nog steeds bestraft met een sanctie van niveau 1-4.
De administratieve en strafrechtelijke geldboeten van niveau 1 en 2 en de gevangenisstraf van niveau 4 blijven ongewijzigd.
De administratieve en strafrechtelijke geldboeten van niveau 3 en 4 worden daarentegen verhoogd als volgt (onderstaande bedragen zijn al vermenigvuldigd met de huidige opdeciemen (x8)):
Strafrechtelijke geldboete (EUR) | Administratieve geldboete (EUR) | |||
---|---|---|---|---|
Voor | Na | Voor | Na | |
Niveau 3 | 800 - 8.000 | 1.600 - 16.000 | 400 - 4.000 | 800 - 8.000 |
Niveau 4 | 4.800 - 48.000 | 4.800 - 56.000 | 2.400 - 24.000 | 2.400 - 28.000 |
Voor strafrechtelijke geldboeten van niveau 2-4 opgelegd aan rechtspersonen neemt het wetsontwerp het conversiemechanisme van het nog geldende oude Strafwetboek over. Voor niveau 2-3 houdt dit in dat de minima en maxima zoals opgenomen in bovenstaand kader gelden. Voor niveau 4 wordt de strafrechtelijke geldboete als volgt bepaald:
Voor bepaalde inbreuken voorziet het wetsontwerp in een strengere bestraffing dan het huidige Soc.Sw., bijvoorbeeld de niet-betaling of laattijdige betaling van het loon en niet-naleving van de regels over inhoudingen op het loon (beiden van niveau 2 naar niveau 3, mits uitzonderingen).
Daarnaast wordt de termijn van herhaling verlengd van 1 tot 3 jaar. Bijgevolg kan de maximale strafrechtelijke of administratieve geldboete verdubbeld worden.
Anderzijds zullen sommige – eerder “administratieve” – inbreuken minder streng bestraft worden.
Het wetsontwerp bevat nog andere nieuwigheden, zoals:
De artikelen van het wetsontwerp treden niet allemaal op dezelfde datum in werking.
Voor sommige bepalingen is een specifieke timing bepaald. Zo is bijvoorbeeld de inwerkingtreding van boek 1 van het nieuwe Strafwetboek bepalend voor de inwerkingtreding van de nieuwe regels over de geldboeten toepasselijk op rechtspersonen, treden sommige bepalingen inzake inbreuken in werking op een datum te bepalen door de Koning, mits inachtneming van uiterlijke data, en geldt voor enkele bepalingen inzake de organisatie van onderaanneming één maand na publicatie in het Belgisch Staatsblad als datum van inwerkingtreding. De andere bepalingen treden in werking 10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Natuurlijk moet ook rekening gehouden worden met verbod op de retroactieve toepassing van de strengere strafwet.
De wet moet nog worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Werkgevers zullen bij de inschatting van eventuele risico’s in geval van niet-naleving van het arbeidsrecht zeker rekening moeten houden met de verhoging van bepaalde straffen en het bestaan van nieuwe inbreuken.
Ondernemingsstrafrecht
Fraude en interne onderzoeken
Geschillenbeslechting
stijn.lamberigts@lydian.be