Overslaan en naar de inhoud gaan

Geschiedenis

Lydian: 20 jaar lang elke dag beter

Sinds 2001 bouwen we bij Lydian elke dag samen aan ons verhaal. Met 120 medewerkers vandaag, waaronder 85 advocaten, zijn we er als kantoor in geslaagd om ons zeker in de voorbije jaren op de kaart te zetten als een full-service, onafhankelijk Belgisch advocatenkantoor dat uitblinkt in zijn klantgericht denken. Het verhaal van Lydian is er een van kansen grijpen, doorzettingsvermogen, en bovenal, ondernemerschap. We delen het graag met u.

2001 - Hoe het allemaal begon

De kiem van Lydian werd vroeg in de jaren 2000 gelegd, de periode waarin internationale spelers in sneltempo Belgische advocatenkantoren begonnen over te nemen. In deze woelige tijden vonden enkele jonge advocaten elkaar in een gloednieuw kantoor dat opgericht werd in 2001 en toen nog gelieerd was aan consultancybureau KPMG. Bij deze gedreven groep zaten onder meer Alexander Vandenbergen, Hugo Keulers, Jan Hofkens en Wouter Neven. Ze deelden een sterke ondernemersmentaliteit en een voorliefde voor de Angelsaksische manier van werken. Deze ondernemingsdrang en ambitie vormden de basis van wat later Lydian zou worden.

Vanaf dag een zette onze jonge groep advocaten zich in om als kantoor sterke banden uit te bouwen met kantoren in steden als Londen en Parijs, om zo de internationale markt van nabij te leren kennen en een optimale dienstverlening te kunnen bieden. Ze merkten op dat er door de vele overnames een gat was ontstaan in de markt voor internationale referrals. Dankzij een gezonde portie lef waagde ons kantoor zich eraan dit gat op te vullen en wist het zich zo van meet af aan duidelijk te positioneren in het internationale landschap. Daarnaast was Lydian van bij de start heel actief in cliëntseminaries en events waardoor de bekendheid en zichtbaarheid van het kantoor ook in de Belgische markt razendsnel groeide. De “lunch and learn”-formule werd al gauw een begrip in de sector.

2005 - De sprong voorwaarts

In 2005 kozen we ervoor om te verhuizen naar Tour & Taxis, met als doel onze onafhankelijkheid te benadrukken en er onze toekomst uit te bouwen. De steeds uitdrukkelijkere opsplitsing tussen juridisch advies en auditwerk bracht toen bovendien heel wat teweeg op internationaal niveau en creëerde ruimte voor de groei van een onafhankelijk, full-servicekantoor als Lydian.

Toch was kiezen voor een kantoor op Tour & Taxis toen een sprong in het diepe voor ons advocatenkantoor. Vandaag blijkt die keuze eerder een soort 'thuiskomen' te zijn geweest, niet enkel op het vlak van locatie, maar ook op vlak van strategie en visie. Een gloednieuw gebouw in een opkomende wijk sloot perfect aan bij onze goesting om te groeien. De nieuwe locatie liet ons toe om onze onafhankelijkheid - zowel wat betreft karakter als manier van werken - succesvol uit te bouwen. Op Tour & Taxis kregen we de kans om het potentieel van Lydian waar te maken en te groeien naar het soort kantoor dat we van begin af voor ogen hadden.

2007 - Klantgerichtheid en flexibiliteit in ons DNA

Ons kantoor op Tour & Taxis groeide verder en liet ons toe onze visie en strategie verder aan te scherpen. In 2007 werd het dan ook hoog tijd om deze nieuwe identiteit officieel te maken met een nieuwe naam: Lydian. De term komt uit de jazzwereld en betekent zoveel als 'toonsysteem, toetssteen, ruggengraat', een basis waarop jazzmuzikanten altijd kunnen terugvallen bij het improviseren. In deze term herkenden we onze eigen waarden klantgerichtheid en flexibiliteit, wat ervoor zorgde dat Lydian perfect aansloot bij ons DNA.

2008 - Blijven groeien in Brussel, Antwerpen en Hasselt

Dankzij onze cliënten krijgen we elke dag de kans om vooruit te gaan en continu op zoek te gaan naar nieuwe opportuniteiten, zoals we die in de loop van de jaren ook in Antwerpen en Hasselt wisten te vinden. In 2008 openden we een nieuwe vestiging in Antwerpen. Hiermee konden we onze wortels planten in Vlaanderens grootste stad en de banden met de haven en Nederland versterken. In 2015 volgde de opening van een vestiging in Hasselt, in het 'Oud Gasthuis'. Beide kantoren zijn een mooie illustratie van onze wil om te blijven groeien.

Full-service dankzij nieuwe partners en gestage groei

Doorheen de jaren is Lydian niet enkel gegroeid met nieuwe vestigingen, maar werd ons team ook versterkt met profielen als dat van Peter De Ryck (2007), Annick Mottet Haugaard (2007) en Bastiaan Bruyndonckx (2016). Op die manier versterkten we onze Corporate, M&A, Litigation, Intellectual Property en Data Protection-praktijken - onder anderen. Zo kan Lydian zich vandaag met trots een full-service advocatenkantoor noemen. Ondertussen telt ons kantoor 120 medewerkers, waaronder 85 advocaten.

Elke medewerker van Lydian droeg de afgelopen 20 jaar op zijn eigen manier bij aan de groei van het kantoor. Dankzij onze nadruk op een professionele managementstructuur krijgen de advocaten de nodige ruimte om goed werk te leveren. Hierdoor krijgen zij bij ons stuk voor stuk de kans om te groeien. Zo promoveerden doorheen de jaren onder meer Sandra Lodewijckx, Yves Lenders, Jens Debievre en Tom Geudens van associate en/of counsel naar partner bij Lydian.

Maar ook aan de hand van diverse interne opleidingen aan de Lydian Academy willen we iedereen de kans geven zich te ontwikkelen. Deze opleidingen gaan van Word-opleidingen voor assistenten tot presentatievaardigheden en social media-opleidingen voor onze advocaten. Lydian zou niet zijn wat het vandaag is, zonder de ambitie van onze mensen om zichzelf en het kantoor elke dag een beetje beter te maken.

2018 - Trends Legal Awards

Als kers op de taart voor 20 jaar werk, wonnen we met ons kantoor in 2018 de award voor beste Belgische advocatenkantoor op de Trends Legal Awards. Lydian werd zo het eerste onafhankelijke advocatenkantoor ooit dat deze award op zijn naam mocht schrijven. Anno 2021 staan we zowel binnen als buiten België gekend voor onze klantgerichte dienstverlening en professionele aanpak.

2020 - Aanhoudende groei 

In het jaar van tegenspoed en uitdagingen bleef Lydian streven naar het beste voor onze cliënten, terwijl we navigeren door een nieuwe wereld, gevormd en gekenmerkt door een pandemie. Dankzij ons sterk zakelijk instinct en ons vermogen om ons snel aan te passen, konden we niet alleen overeind blijven, maar zelfs grote sprongen voorwaarts maken. Zo verwelkomden we in 2020 onze nieuwste partner in het Corporate and Finance departement, Maxime Colle. Met zijn rijke ervaring is Maxime een aanwinst voor de groeiende Corporate en M&A praktijk bij Lydian. 

2021 - 20 jaar Lydian en ISO-certificering

In 2021 bestaat Lydian 20 jaar! We kunnen terugkijken op 20 jaar met bijzondere mensen en aangename samenwerkingen, belangrijke mijlpalen en successen, en voortdurende groei. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder u, onze cliënten, die de drijvende kracht zijn achter alles wat we doen. Met het oog op de toekomst zijn we zeer trots en verheugd om officieel ISO 27001 gecertificeerd te zijn, als eerste full-service Belgisch onafhankelijk advocatenkantoor. Met deze ‘Information Security’-certificering kunnen we u niet alleen beter van dienst zijn op een ongeëvenaard niveau van dienstverlening, maar bent u ook volledig verzekerd dat uw informatie te allen tijde wordt beschermd, omdat u voor ons van essentieel belang bent. 

Maar wij zijn nog lang niet klaar. We blijven zo gedreven als voorheen. Lydian zal blijven innoveren om ervoor te zorgen dat we onze cliënten altijd de best mogelijke service kunnen bieden in een veilige en professionele omgeving. We werken nauw samen met u om daarvoor te zorgen. 

Met andere woorden: het verhaal van Lydian is nog lang niet gedaan. Morgen beginnen we aan ons volgende hoofdstuk. Schrijft u mee?