Overslaan en naar de inhoud gaan

Lydian Webinar Series - Contracteren met consumenten en e-commerce: all you need to know

Deze pagina delen

Het Commercial & Litigation team van Lydian nodigde u uit voor een driedelig webinar waarin een aantal actuele onderwerpen op het gebied van consumentenbescherming en oneerlijke handelspraktijken vanuit een praktische benadering aan bod kwamen. Deze webinar-series is relevant voor ondernemingen die contracten sluiten met consumenten en/of producten en diensten  via e-commerce aan consumenten (B2C) aanbieden.

REWATCH THE WEBINARS

WEBINAR I

In het eerste webinar werd ingezoomd op de belangrijkste issues die een onderneming kan tegenkomen bij het contracteren met consumenten. Kwam onder meer aan bod: de algemene informatieverplichting in B2C-verhoudingen, de effectieve toepassing en tegenstelbaarheid van algemene voorwaarden, onrechtmatige bedingen (B2C) en de wettelijke garantie. Deze topics werden toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden en do’s and dont’s.

WEBINAR II

In het tweede webinar lag de focus op e-commerce en oneerlijke handelspraktijken. Tijdens dit webinar werden enkele praktische aandachtspunten bij de verkoop op afstand via webshops toegelicht. Kwamen onder meer aan bod: vaak voorkomende fouten in algemene voorwaarden van webshops, prijsverminderingen, verkopen met verlies, direct marketing en (misleidende) reclame. 

WEBINAR III

In het derde en laatste webinar lag de focus op de handhavingsmechanismen en de beteugeling van oneerlijke handelspraktijken, waarbij werd ingezoomd op de privaatrechtelijke remedies die beschikbaar zijn voor consumenten, welke maatregelen een onderneming kan nemen tegen oneerlijke handelspraktijken van concurrenten, alsook welke (administratieve) sancties kunnen worden opgelegd. 

Het tweede deel van dit laatste webinar werd gewijd aan de nieuwe regels voor de invordering van consumentenschulden (kosteloze betalingsherinnering, plafonnering van schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten, privaatrechtelijke remedies voor consumenten bij miskenning van deze nieuwe regels, enz.), waarbij ook enkele praktijkvoorbeelden werden besproken.

Auteurs