Overslaan en naar de inhoud gaan

Een geautomatiseerde aflevering van hypothecaire inlichtingen vanaf 1 januari 2020

Deze pagina delen

  • Het Koninklijk Besluit van 11 november 2019 voorziet in een geautomatiseerde aflevering van hypothecaire inlichtingen voor notarissen en geregistreerde gebruikers;
  • Het besluit beoogt de aanvraag en de aflevering van de hypothecaire inlichtingen te automatiseren voor personen die beroepshalve hypothecaire inlichtingen opvragen;
  • De notarissen dienen zich niet individueel te registreren. Er zal nog met de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat worden afgesproken hoe men dit concreet gaat aanpakken;
  • Andere veelaanvragers (vb. gerechtsdeurwaarders) dienen zich individueel te registreren. Dit kunnen ze doen door een overeenkomst in deze zin af te sluiten met de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. De Minister bevoegd voor Financiën of zijn gemachtigde zal hiertoe een standaardtekst vaststellen;
  • Andere niet-geregistreerde gebruikers zullen de opgevraagde hypothecaire inlichtingen nog steeds op de gebruikelijke wijze ontvangen, namelijk op een papieren document;
  • Het geautomatiseerd afleveren van de hypothecaire inlichtingen verloopt via een door de Federale Overheidsdienst Financiën ter beschikking gestelde applicatie en voorziet enkel in de aflevering van volgende types van hypothecaire getuigschriften:
    • Oorspronkelijke getuigschriften;
    • Aanvullende getuigschriften;
    • Uittreksels en kopieën van getuigschriften;
  • De geautomatiseerde aflevering van de hypothecaire inlichtingen is enkel van toepassing op aanvragen van oorspronkelijke hypothecaire getuigschriften, kopieën, of uittreksels vanaf 1 januari 2020 en op aanvragen van geautomatiseerde of manuele aanvullende hypothecaire getuigschriften die daaruit volgen.